Se schimbă buletinele în România, se întâmplă în 2023: cine trece la cărțile de identitate electronice

de: Alexandru Puiu
19 01. 2023

Deja de câțiva ani, în conformitate cu legislația europeană, autoritățile române se chinuie să facă tranziția la cărțile de identitate electronice pentru cetățenii români. Anul 2023 are mari șanse să fie momentul în care se va întâmpla asta la nivel național.

Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) și-a propus ca până pe 31 decembrie 2023, să se emită la nivel național cartea electronică de identitate. Anunțul pe marginea acestui subiect a fost făcut de chestorul de poliție Cătălin Giulescu, directorul DGEP. Oficialul a oferit și câteva informații suplimentare despre noul act de identitate. Până la sfârșitul acestui an, cartea electronică de identitate sau CEI va putea fi obținută la nivelul tuturor serviciilor publice comunitare din țară.

Ce se întâmplă cu buletinele românilor în 2023

Cartea Electronică de identitate va fi emisă până la sfârșitul acestui an, indiferent de localitatea de domiciliu.

„În cea de-a doua parte a anului acestuia, la finalul verii, vom iniţia extinderea emiterii cărţii electronice de identitate la nivel naţional. Ne propunem să iniţiem această extindere la nivelul Municipiului Bucureşti şi, progresiv, să emitem la nivelul municipiilor – reşedinţă de judeţ, ulterior în toate celelalte locaţii. În momentul acesta, avem active aproximativ 630 de servicii publice comunitare la nivel naţional. Noi ne propunem ca, până la 31 decembrie 2023, să putem emite cartea electronică de identitate la nivelul tuturor serviciilor publice comunitare”, a precizat Giulescu.

În același timp în care se va facilita tranziția la cartea de identitate electronică pentru cetățenii români, va exista și posibilitatea alegerii unei cărți de identitate simple. Aceasta din urmă va fi identică din punct de vedere vizual cu prima, va avea același format și aceleași elemente de securitate, dar va lipsi suportul de stocare a informațiilor în format digital. Oficialul DGEP a insistat pe faptul că trecerea la un nou format al actului de identitate este strict necesară din cauză că vorbim „de documente care sunt supuse anumitor riscuri care evoluează”.

„Vom iniţia extinderea la nivel naţional, în cea de-a doua parte a acestui an, a CEI şi a cărţii de identitate simple, pentru cei care nu îşi doresc o carte de identitate cu suport electronic. Este vorba de un act de identitate de acelaşi format şi folosind aceleaşi materii prime precum cartea electronică de identitate şi aceleaşi elemente de securitate, pe care le avem înmagazinate în CEI, cu excepţia suportului de stocare. Trecerea la un nou format al actului de identitate este strict necesară.

Potrivit tuturor studiilor existente, cel puţin la nivel european, un format al documentelor de identitate este necesar la fiecare patru – cinci ani, pentru că vorbim de nişte documente care sunt supuse anumitor riscuri şi riscurile evoluează. Noi avem acest document de identitate pe care îl emitem şi astăzi, punerea lui în circulaţie s-a făcut în 1997. Folosim tehnologii de producţie la nivelul anilor ‘ 90, tehnologii depăşite din punct de vedere tehnic. Pe de altă parte, avem şi foarte multe plângeri, petiţii în ceea ce priveşte dimensiunea documentului de identitate, considerată neadecvată în acest moment. În aceste condiţii beneficiem şi de dispoziţiile Regulamentului 1157/2019, care se aplică direct începând cu 2 august 2021 pe teritoriul României, şi care ne impune trecerea la un nou format securizat de act de identitate”, a explicat Cătălin Giulescu.

Legătura dintre noul cardul de identitate și cardul de sănătate

„CEI va înlocui funcţia cardului de sănătate pentru simplu motiv că va conţine acel certificat digital pentru autentificare şi va înlocui funcţia de autentificare din actualul card de sănătate. Nu va conţine nicio informaţie referitoare la starea de sănătate. Vă va permite, în raport cu entităţile care prestează servicii medicale legate de sănătate, să vă autentificaţi în sistemul respectiv, în sensul în care în cartea electronică MAI-ul nu va înscrie nicio informaţie referitor la starea de sănătate. (…) Acestea vor putea fi accesibile în măsura în care dumneavoastră, titulari ai CEI, vă deplasaţi la un profesionist şi cereţi prestarea unui serviciu”, a transmis Giulescu.